29. 01. 2015

Zakon o oglašavanju i antikorupcijska pitanja

29.1.2015. (Transparentnost Srbija) - Javna rasprava o nacrtu Zakona o oglašavanju traje do 3. februara 2015. (http://mtt.gov.rs/vesti/javna-rasprava-o-zakonu-o-oglasavanju/)

Sa stanovišta borbe protiv korupcije, izuzetno su važni neki vidovi oglašavanja. To je pre svega pitanje oglašavanja u vezi sa izbornim kampanjama ili drugim vidovima predstavljanja aktivnosti političkih subjekata. Druga problematična oblast jesu aktivnosti državnih organa, javnih preduzeća i drugih institucija javnog sektora. Aktuelni nacrt se ovim pitanjima ne bavi. Naime, odredbe ovog zakona se ne primenjuju na aktivnosti koje nemaju svojstvo oglašavanja u smislu člana 2. stav 1. tač. 1) ovog zakona, kao što su:

1) objavljivanje poruka lične prirode, odnosno drugi oglasi fizičkih lica koji nisu vezani za njihovu poslovnu niti profesionalnu delatnost;

2) javno obaveštavanje koje vrše državni organi, odnosno drugi nosioci javnih vlasti, u sklopu ostvarivanja poslova iz svog delokruga (npr. javni pozivi, obaveštenja, javne kampanje i sl.);

3) izborne kampanje i druge promotivne aktivnosti političkih organizacija;

4) javno obaveštavanje koje vrše udruženja, sindikati, i druga pravna lica, u sklopu delatnosti koja se ne odnosi na prodaju robe i usluga, nepokretnosti, prava i obaveza.  

5) informisanje javnosti o aktivnostima društveno odgovornog poslovanja, osim ako se u toj aktivnosti stiču elementi sponzorstva u smislu ovog zakona.

Ovakav pristup jeste legitiman. Međutim, to ne znači da ne postoji problem koji treba rešiti. Ukoliko se u opštem Zakonu o oglašavanju ne utvrde precizno ova pravila, onda se to mora učiniti u nekom drugom zakonu, ali donošenje takvog propisa nije na vidiku.

Među potencijalno spornim pitanjima koja aktuelna pravila ne pokrivaju nalaze se i sledeća: oglašavanje političkih subjekata u štampanim medijima, putem bilborda i na internetu (gde se može vršiti i van doba izborne kampanje); javnost izvora finansiranja političkih kampanja (kada ih ne sprovode neposredno političke stranke i drugi registrovani učesnici na izborima); utvrđivanje potrebe za oglašavanjem državnih organa i drugih institucija javnog sektora (kada ono nije utvrđeno kao zakonska obaveza); odabir načina oglašavanja i odabir medija kod oglašavanja državnih organa i drugih institucija javnog sektora.

 

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs