
 

 

 



2 

 

 

 

 

 

 

 
 

This project is financially supported by the Civil Rights Defenders. 
 

The contents of this Report are the sole responsibility of the authors 
and do not necessarily reflect the views of the Civil Rights Defenders. 

 
 
 
 
 

 
 
 

 
This project is financially supported by the Open Society Foundation, Serbia. 

 
The contents of this Report are the sole responsibility of the authors 

and do not necessarily reflect the views of the  Open Society Foundation, Serbia. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.civilrightsdefenders.org/


3 

 

SUMMARY AND CONCLUSION  

OF THE ANEM LEGAL MONITORING REPORT No. 53  

-SERBIAN MEDIA SCENE IN JUNE 2014- 

 

Freedom of expression in Serbia encountered serious challenges in June 2014. From the shutting 

down of web portals in hacking attacks and physical assaults on journalists, to discrimination 

and restricting access to specific media and journalists to public sessions of local government 

bodies or even to local government buildings and prevention of dissemination of newspapers 

and summoning journalists for interrogations in the police. We will summarize the most notable 

cases below. 

 

The most flagrant case was the hacking of the “Pescanik” website. What makes it specific is that 

the web portal was shut down almost immediately after having released a text of a group of 

authors claiming the doctoral dissertation of the Minister of Internal Affairs Nebojsa Stefanovic 

(obtained at the Megatrend University in June 2013) has actually been plagiarized. The initial 

analysis has shown the hacking attack originated from the Megatrend University server, but that 

was later disproved. We hereby stress that the High-Tech Crime Department of the Serbian 

interior ministry reacted swiftly and contacted the journalists and the administrators of the 

website. Only two days later, more information was released about the attack and the course of 

the investigation by the Serbian Prime Minister Aleksandar Vucic and later by the Director of the 

Police Milorad Veljovic, which has demonstrated the commitment of the government to dispel all 

doubts about it being behind or supporting the hacking of media websites. Unfortunately, not 

much has been established about the actual attackers, save for the fact that the attack was a so-

called WordPress Pingback attack, which was determined to have originated from 533 servers 

from dozens of countries worldwide against a website in Germany where “Pescanik’s” 

presentation was hosted. The police said that the investigation would be continued, but it is 

obvious there were shortcomings either in the technical equipment of the police or in the 

mechanisms of international police cooperation, which resulted in the perpetrators of the attack 

remaining at large. On the other hand, even if the attackers are caught, they would be prosecuted 

solely for a crime against computer data security and not for criminal offences against human 

rights and freedoms (prevention of dissemination of press items and broadcasting of television 

programme), while the fact that a media website had been targeted could be considered an 

aggravating circumstance (there would not be any concurrence of criminal offences). 

 

Unfortunately, physical attacks against journalists keep happening. Hence, sports journalist 

Dejan Andjus was attacked in the night between June 3 and June 4, in front of the building of 

“Kopernikus” Television, allegedly by Nebojsa Covic, former Deputy Prime Minister and former 



4 

 

Mayor of Belgrade, currently the President of the Crvena Zvezda basketball club. The attack 

happened after Andjus had left the television building after the end of the program during which 

he had mentioned Covic and his son, basketball player Filip Covic. The media reported that the 

filtered recording of the CCTV cameras that were seized by the police, have shown a person 

resembling Covic punching the journalist several times. Nebojsa Covic confirmed he went in 

front of the “Kopernikus” premises in order to ask Andjus why he was “spreading lies”, while 

denying he punched the journalist first. The police reacted swiftly – criminal charges were 

quickly filed against Covic, though the actual offence he is charged with has not been specified. 

This is not the first case in Serbia where a former minister is charged of a physical attack against 

a reporter. We expect, however, that Dejan Andjus will have a quicker and easier path to justice 

than his fellow journalists in past cases. 

 

Court verdicts in June 2014 were not any more encouraging. The Higher Court in Belgrade 

ordered the editor, journalist and publisher of “Svedok” magazine to pay damages to Mica 

Jovanovic, rector of the Megatrend University, for tarnished reputation and honour, caused by 

the text analysing Jovanovic’s official biography and mocking certain dubious international 

acknowledgments and obscure honorary titles he has obtained. The Court disregarded the fact 

that Jovanovic, as a public figure, had to show a higher degree of tolerance of criticism, as well as 

the fact that it turned out that Jovanovic’s biography indeed includes even more dubious details 

than those reported by “Svedok”. The “Pescanik” website released a text by a group of scholars 

claiming that Jovanovic had never actually earned a PhD from the London School of Economics 

and Political Science, all of which may be read in his official biography.  Jovanovic resigned in 

earnest, after the allegations were confirmed to be true. The magazine “Svedok” announced they 

would be lodging an appeal against the verdict. In the second case, the Basic Court in Nis 

acquitted the former Director of the Municipal Heating Plant in Nis Milutin Ilic, his associate 

Dobrivoje Stanimirovic and body guard Mija Jankovic, from the allegations that they had 

threatened journalist and editor of “Juzne Vesti” Predrag Blagojevic, undermining his personal 

security. Blagojevic had published a series of texts about politically backed appointments in the 

heating plant in Nis, after which he allegedly received from Ilic, Stanimirovic and Jankovic text 

messages saying that “for such reports in America one would be dead by morning” and that “he 

shouldn’t mess with these things” and that he was “playing with fire”. However, the court found 

that such statements could not be considered a threat because they did not imply any specific 

evil. The manner in which the threats against Predrag Blagojevic were interpreted is indicative 

of the treatment of similar cases before courts of law, where the journalists are exposed to 

threats and attacks. Unfortunately, the decisions by which courts fail to view a threat as a threat, 

because it is not precise enough, are increasingly common in the Serbian judiciary and that is not 

good news. 

 



5 

 

The Republic Broadcasting Agency (RBA) Council called in June an open competition for the 

issuance of radio broadcasting licenses for a number of local and regional areas, which 

competition will probably be the last according to the provisions of the Broadcasting Law, since 

a new set of media laws will soon be adopted. In the past years we have written several times 

about the problematic Article 49 of the Broadcasting Law, which provided for the obligation to 

call an open competition wherever a vacant frequency emerges. The RBA acted in such a way 

also in the case of a vacant national frequency, although at that moment they were necessary for 

the digital switchover. The competition has failed twice. 

 

The Serbian Parliament passed in June the Law on the Amendments to the Law on Electronic 

Communications, which was, inter alia, conformed to the decision of the Constitutional Court Iuz 

1245/2010, by providing the same degree of protection both for the content of communication 

and the so-called withheld data (data about communication that are not content). These 

amendments are also important for the protection of the citizens’ right to privacy and 

confidentiality of journalist sources. Among other things, the amendments encompassed the 

institute of must carry obligation, detailing the conditions under which such obligation may be 

imposed – only in the situation where programs help realizing specific public interest objectives, 

in accordance with media laws. It remains to be seen if these provisions will help the RBA to 

assess if a programme must be broadcasted and if they will result in fewer decisions about the 

obligation to broadcast. It is evident that these amendments will somewhat restrict the RBA, 

namely that it will be compelled to determine the obligation to broadcast more carefully, 

preferably as an exception, in accordance with European standards. 

 

The Council of the RBA adopted the amendments to the Broadcasters Code of Conduct, namely in 

the part concerning the imparting of information about crime and the course of criminal 

proceedings, as well as on dealing with religion and religious programs. This is the first 

amendment to the Code since 2007 and it pertains to parts thereof criticized vehemently by 

ANEM since its adoption, which were also subject to a constitutionality assessment procedure 

initiated by the Belgrade Centre for Human Rights back in 2008. Therefore, the amendments 

represent a step in the right direction, though some of the new solutions could have definitely 

been much better. In that regard, the new solutions sanctioning the violation of the presumption 

of innocence even when the media truthfully convey state authorities’ reports are particularly 

problematic and contrary to the practice of the European Court of Human Rights in applying 

Article 10 of the Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. 

 

The RBA has released compliance reports for commercial broadcasters and PSBs and, for the 

first time, a report on gender equality and gender stereotypes on the RTS program, as well as the 



6 

 

report on the availability of programmes to disabled persons, how often they are present on 

television and manner in which they are depicted. Compliance reports for commercial 

broadcasters and PSBs have shown the same shortcomings as in previous years, primarily in 

terms of a lack of qualitative analysis of programming content. Programming diversity has 

continued to diminish, while the broadcasters (including PSBs) keep making the same mistakes 

in terms of not complying with the same obligations for years. The report about the availability 

of programmes to disabled persons also contains a qualitative and quantitative analysis, 

whereas certain judgments were too harsh, particularly in relation to the need for introducing 

certain new services that are not possible until the switchover is complete. The gender equality 

report is also new compared to last year, but its practical implications remain unclear. 

 

The Press Council ruled about two complaints lodged by the President Tomislav Nikolic against 

the daily newspapers “Blic” and “Alo”. Although the Council found in both cases that the 

Journalists’ Codex had not been violated, these decisions are nonetheless of great significance 

since by addressing the self-regulatory body, the President turned the attention of the public to 

it and indirectly pointed to an alternative to court proceedings against the media. 

 

Amendments to the Law on Electronic Communications also dealt with amendments to the 

digital switchover provisions, expressly foreseeing state assistance in purchasing devices for 

receiving digital TV signal. Unfortunately, the amendments disregarded the issue of personal 

data protection. Bearing in mind that in the implementation of the scheme, the competent 

ministry will have to process the personal data of the recipients of such assistance and since 

under the Law on Personal Data Protection, the grounds for using personal data is either the 

consent of the users or legal authority, by omitting to determine such grounds, the Ministry 

condemned itself to dependence from the consent of potential beneficiaries of the assistance. 

Since these potential beneficiaries are often elderly persons, helpless and without social 

contacts, it is easy to imagine a situation where those most in need of help never get to learn that 

such help is actually available. 

 

In the period covered by this Report there was no visible progress in the process of adoption of 

media laws. According to the most optimistic media reports, the laws should be adopted by the 

end of July or early August. 

 

The adoption of new media laws in Serbia is the precondition of the reforms in this sector. The 

new laws on their own, however, will not stop physical assaults against journalists or the 

hacking of media websites. What Serbia needs at this moment is increasing the confidence in 

institutions, be them regulatory, self-regulatory or independent – all institutions. However, this 



7 

 

process is difficult. The confidence in institutions is much more easily lost than built. The efforts 

of dozens of local self-governments to make information about their work available to the public, 

under equal conditions for all journalists and all the media, will have been overshadowed by a 

single case of discrimination. The laws provide a framework, but the proper enforcement of the 

laws depends on the institutions. Building the capacity of institutions to properly enforce the 

laws, boosting the control mechanisms and, finally, personal examples, such as, for example, the 

President addressing the Press Council for protection from something he considered to have 

been a violation of Journalists’ Codex, remain the Serbian path towards building its institutional 

framework. The institutional framework is equally important, if not more, for media freedoms, 

than the legal framework. 

 

The full ANEM Legal Monitoring Report No. 53 for June 2014 in Serbian is available on the 

ANEM website here.  

 

 

http://www.anem.org.rs/sr/aktivnostiAnema/monitoring/story/16713/Pedeset+tre%C4%87i+monitoring+izve%C5%A1taj+ANEMa.html

